Tuesday 24 April 2012

Playing with Distress Ink

Hej på er!/ Hi everyone!

Idag visar jag ett kort där jag har lekt med olika distresser från Tim Holtz/Ranger. Jag har använt mig av ett helt vanligt vitt cardstockark till kortbas och stämpelmotivet är stämplat på akvarellpapper.
Jag färgade först in hela akvarellpappret med nyanserna Broken China, Shabby Shutters och Tumbled Glass. Sedan stämplade jag motivet ovanpå med en embossingdyna och embossade med svart pulver.

Today I´m showing a card where I played with different Distress Inks from Tim Holtz/Ranger. I used a regular white cardstock paper for my card base and the stamped motif is done on a water color paper.
I started with coloring the whole water color paper with the shades Shabby Shutters, Broken China and Tumbled Glass. The motif is stamped with an embossing pad and heat embossed in black.

Kortbasen är färglagt med med nyanserna Shabby Shutters, Broken China och Fired Brick. Även det mönstrade pappret från Reprint fick lite färg på sig.
Jag ramade in kortbasen med en doodlad kant och färgade ytterkanterna med Frayed Burlap med hjälp av en penselpenna.

The cardbase is colored with the shades Shabby Shutters, Broken China and Fired Brick. The patterned paper from Reprint also got some color on it...
I framed the cardbase by doodling the edge and colored the outer areas with Frayed Burlap using a water color brushpen.

Dekorationerna är utstansade från cardstock i nyanserna svart, rött och ljusgrått med Tattered Flower Garland (även den Tim Holtz). Innan jag monterade dem på kortet sprayade jag dom med min hemgjorda "mist". I en Mini Mister blandar du 3/4 vatten, några droppar distress ink i önskad nyans + en knivsudd Perfect Pearls. Skaka om ordentligt - och spraya!
Här är det färdiga resultatet:

The decorations are made in black, red and grey cardstock using the die Tattered Flower Garland (Tim Holtz/Sizzix). Before I put them on the card I sprayed them with my homemade "mist" In a Mini Mister mix 3/4 water with some drips of distress ink in the color you want. Add just a little Perfect Pearls powder and shake it well. Now just spray!
Here´s the finished result:

 

 


Här är en komplett materiallista på engelska.... ;D
 Here´s a complete list of materials used:
Now get those distress inks out to play and get dirty!
Hugs/Carina
     
     
     
     
 
 

 

No comments:

Post a Comment