Tuesday 23 August 2011

Egna blommor... Make your own flowers...

.... av kaffefilter.
.... from coffe filters.

Så här gör jag :)
This is how I do :)


Man behöver ett underlag som inte suger färg så jag använder mitt teflonbakpapper.
Det fungerar som ett Craft Sheet från Tim Holtz, men har man inget sådant så får kakorna hellre bränna fast på plåtarna ;)
Jag duttar med Distressdynor på arket.

You will need something to work on on wich it doesn´t stick colour to, so I use my teflon baking sheet.
It has about the same qualities as a Craft Sheet from Tim Holtz, but as I havent got such, my cookies will surely stick to the baking tray the next time I bake ;)

I press my Distress Pads against it.

Sedan tar jag en Mini Mister och sprayar på färgrutorna så att de blir rejält blöta.

Then I take a Mini Mister and spray all over the squares with Distress Inks.

Jag klipper cirklar ur kaffefilter. Cirklarna är det inte så noga med, utan det blir nästan finare om de är lite ojämna i storlek och form.

I cut circles oyt of coffe filters. Don´t bother with making them into exact shapes, as it gets even better with some odd shapes and sizes.

Lägg ut cirklarna på färgen och låt det suga in ordentlig. Spraya gärna på lite mer vatten om det blir för torrt.

Put the circles in the pools of colour and let them soak. If it seems to dry, just spray more water on them.

När de har blivit genomblöta så lägger du dem i en hög och gör ett hål i mitten med nåt vasst.
Papperet blir duktigt segt när det är blött så akta fingrarna!

When the circles are wet, pile them and make a hole in the middle with something sharp.
Watch your fingers, as the paper gets really stubborn to pierce.


Sätt ihop bitarna med en brad.

Attach the pieces with a brad.

Och nu börjar det roliga.
Skrövla ihop varje lager. Ju mer du arbetar med fingrarna, ju mer detaljer blir det på blomman.

And now the fun begins.
Wrinkle each layer. The more you work them with your fingers, the more details the flower will have.


Så här såg in blomma ut när jag var klar.
En ganska sorglig hög :(

And this is how my flower looked when I was finished.
Quite a mess :(


Nu kan man låta den torka i lugn och ro, men tålamod är inget jag har i överflöd.
Så jag tog min embossfön :)
Medans du blåser den torr så puffa till blombladen lite.


Now it is time for the flower to dry, it takes a bit of time so I used my Emboss Heating Tool instead.
When you dry it, shape up the petals when still moist.


Och så blev den första blomman...

The first flower...

Och den andra.

And the second one.

 Ett hett tips är att INTE färga blommor innan du ska på festligheter.
För så här fina är mina fingrar nu :)

Hot tip. DON´T make flowers before a party or so, because this is how pretty my fingers got :)

Ja det var allt för den här gången.
Om jag inte gör blommorna av kaffefilter så tar jag pappersspill som jag inte har hjärta att kasta.
De blommorna blir, tro det eller ej, stenhårda och väldigt hållbara.
Allt material utom kaffefilter kommer från Reprint :)

This was all from me.
Try  making the flowers from waste papers as well. Those flowers will get rock hard. 

All materials eccept for the coffe filters comes from Reprint.
My first blog post in English... :)

//Maggan
 

4 comments:

  1. Du har just räddat min dag Margitha ;) Jag satt och funderade på vad för blommor jag kunde använda till ett alster jag håller på med och dom här blir perfekta ^^

    ReplyDelete
  2. Tycker mig känna igen detta tips;)
    Kram Tesa

    ReplyDelete
  3. Hahahah
    Ja det är INTE jag som kommit på det, och minns inte ens var det kommer från :)
    Men den som kom på det har ställt till med filterbrist och smutsiga fingrar hos oss :)
    *skratt*
    Kram kram

    ReplyDelete
  4. De påminner om dem jag gjorde till min vintage skokartong. Men jag lade till färgen med refiller när jag hade monterat ihop dem. Hur som helst så blir det bra!

    ReplyDelete