Monday 14 September 2009

ULTIMATE PRO - JAG HAR DEN, HAR DU?

- Inte ännu en pryl, tänker säkert många!
- Årets julklapp, tycker kanske lika många!
Men jag säger bara: MÅSTE HA NU!!!
Jag e kär :)
The Ultimate Pro kommer att visas ofta här i bloggen, och idag tänkte jag berätta lite om hur den är uppbyggd!



Detta är kuvertmall-sidan med reliefmönstermallar. Den går vi inte in på idag.


Denna sidan av väskan använder du när du skall göra olika kortvikningar.


Så här ser mittuppslaget ut!


Detta är boxmallen, ena sidan av mittuppslaget.


Och här är andra sidan, fönstermallarna kallar vi dem.


När du har väskan uppslagen på mitten kan du sätta i skärlinjalen i mitten. På den ena sidan kan du mäta efter cm och på den andra sidan kan du mäta efter inches!


Den fungerar delvis som en skärmaskin. Delen som jag lyfter upp på bilden har en skåra, och det är därefter som du skär med tillhörande skärverktyg.


Här ser du de delarna!


Närbild på skärverktyget . Använd endast denna när du skall skära, för den är exakt anpassad till Ultimate Pro´n!


Såhär ser den ut när du öppnar den! Behöver du byta rakblad så ser du att det är ett vanligt rakblad som används och inget specialanpassat - bra va? Finns att köpa i ex. en färghandel!


Vi börjar med att biga ett kort, dvs att töja ut papprets fiber för att göra en snygg kortvikning.
Om du gör kort som är 15 x 15 cm så lägger du ena sidan kant i kant med väskans kant uppe vid handtaget. (Krånglig förklaring?) Använd medföljande bigningsverktyg och följ linjen som heter HALF FOLD A4


Vad som är mycket viktigt att tänka på är att papprets rätsida / utsida / strukturerade sida skall vara vänd uppåt! Det är ett vanligt förekommande fel som många gör.
När du bigar töjer du ut papprets fibrer på baksidan och pappret klarar inte av att töjas ytterligare och kan på så vis spricka om du tvingar det. Så för allra snyggaste vikningen; biga på rätsidan!


En annan vanlig kortstorlek är ju 10,5 x 15 cm. När du ska göra ett sådant kort lägger du pappret kant i kant som tidigare. Denna gången ska du följa spåret som heter HALF FOLD A5.
Glöm linjaler, vinkelhakar och falsben. Det här kan inte bli enklare!

Nu tänkte jag visa hur man gör en trekants ask. Du kan använda i stort sett vilken storlek som helst på pappret. Jag har för enkelhets skull valt ett papper som är 30 x 10 cm.
Biga på mitten efter HALF FOLD A4


Mät ut var mitten av kortsidan är och gör en liten markering med verktyget. Du kan mäta efter cm-skalan inne i väskan, men för fotograferingens skull tog jag fram en linjal!
Vänd på arket och gör ett likadant märke även här.


Vänd sedan upp väskan till boxmallen. Här lägger du arket efter vilken skåra som helst som passar.


Se till så att ditt märke med bigaren, på kortsidan av arket, ligger mitt i skåran...


... och så att vikningen på mitten ligger mitt i samma skåra fast längr upp - och så bigar du!
Glöm inte det där med rätsidan upp!


Sen flyttar du arket och gör samma sak igen, fast motsvarande sida.


Se till så att de möts i en snygg spets.


När du har bigat 4 gånger bör ditt ark se ut såhär!


Och vips! så viker du den till en snygg trekantsask! Du kan ju förändra hur du vill; större, bredare mm.


Vill man kan man göra hål så att man kan trä i ett snöre.


Jag brukar göra hål genom alla lagerna på en gång!
Den här asken kan man ha till mycket. Gör en adventskalender och numrera askarna, häng i julgranen, ge bort smycken, presentkort, stämplar -ja, endast fantasin sätter gränserna!


Slutligen mallen som jag skulle lagt ut i helgen! Bättre sent än aldrig! Denna har jag anpassat efter julgransstämpeln på setet som heter "Julpost".





- - - Jea - - -

No comments:

Post a Comment